Pojava društvenih mreža izazvala je revoluciju u načinu na koji tvrtke promoviraju svoje proizvode i usluge. Otkako su društvene mreže postale popularne, marketinški stručnjaci shvatili su da je to idealna prilika za ciljanje svoje publike i povećanje prodaje. Međutim, mnogi se pitaju kada je točno počela era društvenih medija u marketingu.
Iako društveni mediji nisu bili namijenjeni za marketinške svrhe, marketinški stručnjaci su brzo shvatili njihov potencijal. Prvi marketinški pokušaji na društvenim mrežama započeli su krajem 90-ih i početkom 2000-ih godina, kada su tvrtke počele koristiti blogove i forume za promociju svojih proizvoda i usluga. Međutim, prava revolucija dogodila se s pojavom Facebooka 2004. godine, koji je postao najpopularnija društvena mreža na svijetu i otvorio vrata novim marketinškim mogućnostima.
Od tada, društveni mediji su postali neizostavan dio marketinških strategija tvrtki diljem svijeta. Danas postoji nekoliko društvenih mreža koje se koriste u marketinške svrhe, uključujući Facebook, Instagram, Twitter i LinkedIn. Sve veći broj tvrtki prepoznaje važnost društvenih medija u promociji i prodaji svojih proizvoda i usluga, što znači da će društveni mediji i dalje biti ključni dio marketinških strategija u budućnosti.
Počeci društvenih mreža i marketinga
Prva društvena mreža
Prva društvena mreža koja se pojavila bila je Six Degrees, lansirana 1997. godine. Korisnici su mogli stvoriti profil i povezati se s drugim korisnicima. Međutim, Six Degrees nije uspjela postići veliku popularnost i zatvorena je 2001. godine.
Nakon toga, pojavile su se druge društvene mreže poput Friendster-a, MySpace-a i LinkedIn-a, ali su i one imale svoje nedostatke. Tek je pojava Facebook-a 2004. godine označila početak društvenih mreža kakve danas poznajemo.
Rani oblici online oglašavanja
Online oglašavanje pojavilo se još u 1990-ima, ali je bilo ograničeno na prikazivanje bannera na web stranicama. Tek su se kasnije pojavili novi oblici oglašavanja poput Google AdWords-a i Facebook Ads-a.
U početku, društvene mreže nisu bile popularne kao oglašivački kanal, ali s rastom broja korisnika, počeo se razvijati i društveni marketing. Danas, društvene mreže su jedan od najvažnijih kanala za oglašavanje i promociju proizvoda i usluga.
Razvoj i evolucija
Uspon Facebooka i Twittera
Social media marketing počeo je s razvojem društvenih mreža poput Facebooka i Twittera. Facebook je pokrenut 2004. godine, a Twitter 2006. godine. Te su mreže omogućile tvrtkama da dođu do svojih ciljnih skupina na novi način. Tvrtke su počele objavljivati sadržaj na svojim stranicama kako bi privukle pažnju korisnika društvenih mreža.
Objavljivanje sadržaja na društvenim mrežama postalo je važno sredstvo za povećanje svijesti o brendu i angažmana korisnika. Tvrtke su počele koristiti društvene mreže za oglašavanje svojih proizvoda i usluga. Uz to, Facebook i Twitter omogućili su tvrtkama da izravno komuniciraju s korisnicima, što je dovelo do poboljšanja korisničkog iskustva.
Era influencera i sadržajnog marketinga
Nakon uspona Facebooka i Twittera, došlo je do pojave influencera i sadržajnog marketinga. Influenceri su postali popularni na društvenim mrežama, a tvrtke su počele surađivati s njima kako bi promovirale svoje proizvode i usluge. Influenceri su postali važan dio marketinške strategije tvrtki, jer su imali velik utjecaj na svoje sljedbenike.
Sadržajni marketing postao je popularan jer tvrtke su shvatile da korisnici ne žele samo gledati oglase. Umjesto toga, žele vidjeti vrijednost u sadržaju koji se dijeli na društvenim mrežama. Tvrtke su počele stvarati sadržaj koji bi bio zanimljiv i koristan za njihovu ciljnu skupinu.
Ukratko, social media marketing počeo je s razvojem društvenih mreža poput Facebooka i Twittera. Nakon toga, došlo je do pojave influencera i sadržajnog marketinga, što je dovelo do poboljšanja marketinške strategije tvrtki.